Największy błąd, jaki popełnił szef szkoły jazdy „Lauto” z Warszawy w 20-letniej karierze instruktora
Było po 21.00 w niedzielę, gdy szef szkoły jazdy z Warszawy szykował się do snu. Wtem odezwał się telefon komórkowy. Zapewne dzwonił kursant, który chciał się zapisać na szkolenie.
— „Lauto”, słucham?
— Uczysz pan kursantów, a sam nie znasz przepisów?
— Słucham?
— No uczysz pan kursantów jeździć po chodniku… To jest karygodne! Wygrałeś pan prawko w chipsach czy co? A może jesteś pan z policji, bo oni lubią jeździć po chodnikach?
Szef ośrodka domyślił się, że chodziło o pewne nagranie sprzed 5 lat, której najwyraźniej teraz trafiło do Internetu…
Czy szefowi szkoły jazdy z Warszawy wypada jeździć po chodniku?
Wydarzyło się to 5 lat temu. Było po zmroku, gdy szef ośrodka jechał z kursantką. Dziewczyna miała wjechać na parking, a następnie skręcić na nim w prawo. Trzeba przyznać, że był to specyficzny parking, bo wyznaczony za pomocą szarej (wjazd i drogi wewnętrzne) oraz czerwonej (miejsca do parkowania) kostki.
Tymczasem dziewczyna, zamiast się zatrzymać zaraz po skręcie w prawo na parkingu, pojechała dalej chodnikiem wzdłuż aut, które były zaparkowane na szarej kostce, czyli na drodze wewnętrznej. Wtem zjawił się przechodzień, który nagrał całe zdarzenie telefonem. Oto filmik z tego zajścia. https://www.youtube.com/watch?v=Kcvh08NgVzE&t=202s
Czy szef szkoły jazdy z Warszawy miał rację, że to był parking?
Wywiązała się szermierka słowna. Szef szkoły stał przy swoim, że znajdują się na parkingu, nagrywający przekonywał, że są na chodniku. Kto miał rację?
Na czym polegała trudność w ocenie tej sytuacji?
- Po pierwsze w wielu miastach brakuje prawidłowych oznaczeń parkingów. I tak w Głogówku, na żadnej ulicy dojazdowej, nie umieszczono znaków informujących o początku i końcu strefy płatnej, a miejsca nie były oznaczone białą linią. W Opolu były trzy pasy postojowe i kilkadziesiąt stanowisk wyznaczonych jedynie kostką brukową o odmiennym kształcie i kolorze, a nie odpowiednim znakiem poziomym. W Łodzi i Gdańsku brakowało wymaganych oznaczeń poziomych i pionowych (lub obu naraz). W tych czterech miastach wpływy z mandatów w ciągu kilku lat (2014–2017) wyniosły prawie 20 mln zł. Dziś są wątpliwości, czy te pieniądze zostały pobrane zgodnie z prawem.
- Po drugie chodnik mieszczący się przy jezdni, pasie postojowym bądź zatoczce postojowej powinien być od nich oddzielony krawężnikiem i być usytuowany ponad nie na wysokość od 6 do 16 cm.
- Po trzecie niektórzy twierdzą, że jeśli miejsca parkingowe są wyznaczone konstrukcyjnie kostką, oznacza to, że spełniają wymogi Ministra Infrastruktury i nie trzeba tutaj stosować znaku P-18 (stanowisko postojowe), gdyż jest on obowiązkowy w miejscach bez stanowisk ustalonych konstrukcyjnie.
- Po czwarte prawodawca stwarza możliwość konstrukcyjnego wyznaczenia miejsc postojowych, ale jedynie w przypadku, gdy istnieją niepokonalne przeszkody techniczne dla wykonania obowiązku oznakowania tychże miejsc znakami drogowymi poziomymi (kostka brukowa w myśl prawa nie jest znakiem drogowym). Jednak może się tak zdarzyć, że elementy kostki brukowej znajdujące się na chodniku nie będą wyznaczały „konstrukcyjnie” poszczególnych miejsc postojowych, a jedynie „wyznaczały” rejon parkowania. Jest to istotne, gdyż prawodawca, dopuszczając rezygnację z zastosowania znaków poziomych, nakazał konstrukcyjne ustalenie stanowisk, a nie jedynie wytyczenie rejonu płatnej strefy parkowania przeznaczonego na pozostawienie pojazdów.
- Po piąte, chociaż w teorii kostka brukowa nie jest znakiem drogowym (poziomym), w praktyce sąd stwierdził w innej sprawie, że znak poziomy P-18 (stosowne linie namalowane na nawierzchni) stosuje się w celu wyznaczenia miejsc postoju na części jezdni i chodnika oraz na wydzielonych parkingach bez stanowisk ustalonych konstrukcyjnie. Tak więc takie oznakowanie jest zbędne wówczas, gdy stanowisko postojowe jest wyznaczone konstrukcyjnie. Jak ustalono w pewnej podobnej sprawie (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 stycznia 2023 r.), takie stanowiska były konstrukcyjnie wydzielone przez wyznaczenie ich kostką brukową odmienną od pozostałej nawierzchni ulicy. W tej sytuacji organy i sąd pierwszej instancji przyjęły, że samochód parkował na właściwie oznaczonych miejscach w strefie płatnego postoju. Tym samym nie doszło do naruszenia przepisów prawa materialnego.
Kto miał rację: szef szkoły jazdy z Warszawy czy autor nagrania?
Jakiś czas później ktoś ogarnął sytuację ukazaną na tym filmiku. I tak kierowcy tam parkujący zaczęli stawiać auta na czerwonej kostce, a szarą traktowali jako drogę wewnętrzną. Oto fotka z tego miejsca po wspomnianych zmianach.

Widać na niej, jak auta stoją prawidłowo na czerwonej kostce. Gdy doszło do zdarzenia nagranego telefonem, auta nie stały na czerwonej kostce, ale na szarej, tak więc blokowały drogę wewnętrzną. Auto szkoły „Lauto” faktycznie wjechało na chodnik, bo ta droga wewnętrzna była zajęta przez wspomniane auta. Jednak gdyby auto szkoły po skręcie w prawo nie jechało dalej, ale zaraz się zatrzymało, przylegając do kostki szarej, byłoby to parkowanie zgodne z prawem (z zachowaniem 1,5-metrowego przejścia dla pieszych).
Niestety kursantka ruszyła dalej, a szef ośrodka się zagapił. W efekcie przejechali chodnikiem wzdłuż drogi wewnętrznej, na której stały auta, a autor nagrania zgłosił sprawę na policję.
Dlaczego kanał „Stop Cham Warszawa” opublikował 5-letni filmik z szefem szkoły jazdy „Lauto” w roli głównej?
Na tym jednak sprawa się nie zakończyła. Otóż kanał „Stop Cham Warszawa” odgrzebał ten temat i wrzucił go na YouTube’a. Niestety nie poinformował widzów, że jest to „odgrzewany kotlet” sprzed 5 lat oraz że sprawa zakończyła się mandatem dla szefa ośrodka i likwidacją tego parkingu.
W efekcie tego niedopowiedzenia poruszeni widzowie, którzy byli pewni, że to świeży temat, przesłali e-maile i SMS-y, w których wyrazili swoją frustrację.
Jak brzmiały najzabawniejsze e-maile (pisownia oryginalna)?
- „Chciałem się dopytać o cenę kursu nauki jazdy wzdłuż po chodniku. Ile za godzinę takiej przyjemności, jak w taryfikatorze czy trzeba dopłacać?”
- „Sugerowałbym rozwiązanie umowy z waszym pracownikiem/podwykonawcą widocznym na filmie…”
- „Jestem na etapie poszukiwania szkoły jazdy i zapoznaję się z Państwa ofertą. Mam pytanie: czy nauka jazdy po chodniku jest jedną z Państwa specjalności? W ofertach innych szkół nie spotkałem się z taką możliwością, a uważam, że taka umiejętność może być przydatna w dzisiejszych czasach — szczególnie przy parkowaniu, gdzie niekiedy kierowcy poruszają się po chodniku (wielokrotnie byłem świadkiem takich sytuacji)”.
- „Wie Pan, ja z Panem chciałem porozmawiać, po co mam rozmawiać z policją, chciałem się tylko dowiedzieć, czy to Pan jest BOHATEREM tego filmiku, czy ktoś z pracowników, lub współpracowników, właśnie przed chwilą miałem przyjemność słuchać Pańskich wyjaśnień, i jeżeli to jest jakiś odgrzewany kotlet, to nie do mnie miej Pan pretensje, a do STOP CHAMA (…)”.
- „Czy w waszej szkole nauki jazdy jest specjalizacja jazda po chodniku? Bardzo bym się tej części nauczył gdyż do tej pory jeździłem tylko po jezdni i nie mam wprawy szczególnie z omijaniem pieszych bądź przeganianie ich zależnie od sposobu. Zobaczyłem na filmiku stopcham Warszawa odcinek 56 dlatego zastanawiam się nad podjęciem takiego szkolenia”.
Oczywiście musimy ze smutkiem odpowiedzieć zainteresowanym, że obecnie nie mamy w ofercie jazdy po chodnikach. Po prosto prawo tego zabrania. Niemniej jednak po emisji tego filmiku na kanale „Stop Cham Warszawa” zrodziło się w naszych głowach wiele pytań i wątpliwości, którymi podzieliśmy się z autorami tego kanału.
Oto pytania, które przesłaliśmy autorom kanału:
- Czy publikacja tego filmiku nastąpiła na zlecenie innej szkoły jazdy? Jeśli tak, to której?
- Czy autor tego filmiku jest kompetentnym współpracownikiem kanału „Stop Cham Warszawa”? Jeśli tak, to jakim cudem nie wiedział, że znajdował się na parkingu?
- Czy publikacja po 5 latach filmiku bez podania tego, że jest to „odgrzewany kotlet”, że był mandat dla instruktora i że tego parkingu już nie ma, bo budził wiele kontrowersji, zasługuje na miano rzetelności dziennikarskiej?
- Czy gonienie za sensacją kosztem czyjejś reputacji to dobra droga do sukcesu w Internecie? Dlaczego nie skontaktowaliście się z nami, aby wyjaśnić kilka kluczowych kwestii, których zabrakło w filmiku?
Gdy tylko uzyskamy odpowiedzi na powyższe pytania, zamieścimy je w tym artykule…
Podsumowanie: jaki mandat otrzymał szef szkoły jazdy „Lauto” z Warszawy?
Nagrywający zgłosił sprawę na policję 5 lat temu. Tak więc szef ośrodka pojechał na komisariat złożyć wyjaśnienia. Policjantka, młoda i sympatyczna kobieta, nie mogła się powstrzymać od śmiechu:
— I co mam z panem zrobić? Z jednej strony sprawa jest w toku i muszę ją jakoś zakończyć, a z drugiej ludzie tam parkują, bo są wydzielone kostką miejsca parkingowe… Naprawdę mam twardy orzech do zgryzienia… Widzi pan, być może te miejsca są źle oznaczone, ale czy to wina kierowców? Z drugiej strony pana kursantka przejechała chodnikiem… Tak, to prawda, że nie mogła jechać po kostce szarej, na której stały auta, a która wytyczała drogę wewnętrzną, ale to pana nie usprawiedliwia, bo jednak jechała chodnikiem. Jak widać na filmiku, nie stworzyliście zagrożenia w ruchu drogowym, dlatego proponuję mandat w wysokości 50 zł. Jeśli pan go nie przyjmie, spotkamy się w sądzie…
— Oczywiście przyjmuję mandat — odrzekł szef szkoły jazdy „Lauto” z Warszawy — bo nie mam czasu chodzić po sądach, a nie chcę robić pani pod górkę. Myślę, że sprawę trzeba zamknąć jak najszybciej, aby pani mogła zająć się poważniejszymi tematami, a ja abym mógł wrócić do kursantów mądrzejszy o to doświadczenie, a następnie świetnie ich przygotować do egzaminu w WORD-zie i bezpiecznej jazdy po polskich drogach…
Poniżej jeszcze kilka miejsc, gdzie nie mamy oznakowania lub wyraźnego
oddzielenia chodnika od drogi. Na ostatnim zdjęciu widać, jak
nasz kontrowersyjny „parking” na ul. Ogrodowej został rozwiązany ponad
dwa lata temu
Poniżej jeszcze kilka miejsc, gdzie nie mamy oznakowania lub wyraźnego oddzielenia chodnika od drogi. Na ostatnim zdjęciu widać, jak nasz kontrowersyjny „parking” na ul. Ogrodowej został rozwiązany ponad dwa lata temu.








